Formidlingsnettverk
Dansenett Norge er et unikt formidlingsnettverk som bidrar til at stadig flere i hele Norge får tilgang på relevante og gode dansekunstopplevelser. Dansenett Norge turnerer 7-8 produksjoner i året, hvorav minimum 1-2 produksjoner er for barn og unge. Det spilles om lag 100 forestillinger per år på scener over hele Norge.
Dansenett Norge ble etablert i 2018, og er et samarbeid mellom noen av Norges viktigste aktører for visning av samtidig dansekunst; Dansens Hus, Davvi - Senter for scenekunst, DansiT Koreografisk senter, RAS Regional Arena for Samtidsdans og Bærum Kulturhus Dans Sørøst-Norge. Styringsgruppen for nettverket ledes av Dansens Hus og består i tillegg av de fire regionale partnerne. Dansens Hus er nasjonal koordinator med ansvar for overordnet ledelse og økonomistyring, total koordinering av turneaktivitet, kommunikasjon, formidlingsprogram og søknadsbehandling. De regionale koordinatorene organiserer turnéer, og sørger for samarbeid og kompetansebygging regionalt. De har også ansvaret for gjennomføring av publikumsbyggende tiltak og formidlingsaktiviteter, og bistår arrangørene i sine respektive regioner.
Turnesamarbeid
Turneer arrangeres i samarbeid med arrangører og spillesteder, og koreografer og kompanier på turné. Arrangørene kan være kulturhus, teatre, gallerier, eller andre som har tilgang til egnede lokaler, fasiliteter og kompetanse til å gjennomføre danseforestillinger. Koreografer og kompanier som ønsker å turnere i regi av Dansenett Norge søker inn sine forestillinger med halvårlige søknadsfrister. Forestillingene som skal turnere velges ut av en programkomite bestående av én representant for hver av partnerne, og fire representanter fra visningsarenaene. Hovedtyngden av repertoaret skal være norske produksjoner. Internasjonale forestillinger kan søkes inn via norske arrangører.
Dansens infrastruktur
Dansenett Norge ble etablert i 2018 og har i de foregående årene vært i en kontinuerlig utviklings- og oppbygningsfase. Dansenett Norge har etablert seg som en viktig del av infrastrukturen for visning og formidling av danseforestillinger. I løpet av få år er det bygget opp et kostnadseffektivt turnenettverk som kombinerer regional forankring, sentral koordinering og dansefaglig kompetanse. Vi vil våge å påstå at Dansenett Norge allerede er en suksess, og vi ser et stort potensial for videre utvikling og å øke aktivitet og publikum.
Forestillingene som turneres er kjernen i nettverkets arbeid. Det kunstneriske innholdet er en av de viktigste styrkene ved Dansenett Norges arbeid. Nettverket har kunnet tilby et variert repertoar med høy kvalitet og relevans, bestående av både norske og internasjonale forestillinger. Det er programmert for ulike målgrupper, med variasjon når det gjelder format, kunstnerisk uttrykk og med et våkent øye for mangfold og representasjon. Å fortsatt kunne tilby innhold med relevans og kvalitet vil være et av våre hovedsatsingsområder for kommende strategiperiode.
Det er en positiv utvikling når det gjelder publikum. Samtidig er det flere forestillinger som har lave publikumstall, da det er korte tradisjoner for visning av profesjonell dans mange steder i Norge. Dansenett Norge skal tilby forestillinger og legge til rette for at arrangørene har et godt materiale til publikumsarbeidet. Det er viktig å tilby et program som er tilpasset en bred publikumsgruppe, både for å skape interesse hos arrangører og for å nå ut til flere. Dansenettet har siden oppstarten utviklet og tilbudt tilleggsaktiviteter for å senke terskelen og gi ulike tilganger inn i forestillingene, men ser behovet for å styrke arbeidet med formidling og publikumsbyggende aktiviteter fremover.
Den regionale samarbeidsmodellen vurderer vi som en klar styrke.Den bidrar til regional forankring, og har gitt et sterkt samarbeid om dans på tvers av landet. Samarbeidet fungerer i dag godt. Det er etablert hensiktsmessige rutiner og verktøy, det er en dynamisk og fleksibel arbeidskultur og kompetente medarbeidere. Utfordringer per i dag er for lite bemanning, og at vi mangler ressurser på formidling, kommunikasjon og teknikk. Vi gjennomgår nettverksstruktur, oppgavedeling og bemanning jevnlig for å sikre at vi har en robust og funksjonell nettverksorganisasjon også fremover.
Vi legger vekt på å være en profesjonell og god samarbeidspartner for kunstnerne, der forutsigbarhet og bærekraftige betingelser for dansekunstnere og andre frilansere har blitt prioritert. Oppslutningen og interessen blant norske dansekunstnere er god, og vi mottar et høyt antall kvalifiserte søkere til hver søknadsrunde. Vi mangler per i dag systematisk kunnskap om hvordan kunstnerne opplever samarbeidet med oss, og hvordan vi kan bli bedre. Dette vil være et utviklingsområde for kommende periode.
Det er bygget opp et omfattende nasjonalt nettverk bestående av en lang rekke arrangører, fra store kulturhus til mindre scener. Det er jobbet med å utvikle kompetanse på å vise dans hos arrangørene og siden 2022 er også de representert i programkomiteen. Vi opplever at disse tiltakene har bidratt positivt til forankring og eierskap for arrangørleddet. Etterspørselen etter forestillinger var jevnt økende før pandemien, med en nedgangsperiode i etterkant. Det er behov for å styrke samarbeidet med visningsarenaene ytterligere. Som et ledd i dette ser vi det vil være nødvendig både å få mer kunnskap og jobbe mot større grad av langsiktighet og gjensidig forpliktende samarbeid.
Andre forbedringspunkter er knyttet til tilgjengelighet og bærekraft.Dette er områder vi ser et tydelig behov for å styrke i årene som kommer. Endelig er økonomi en viktig faktor. For å kunne utvikle en bærekraftig organisasjon, ivareta drift og utvikling av nettverket og sikre aktivitet og publikumstilbud fremover vil det være nødvendig å øke både nasjonal og regional finansering.