uventa

Antero Hein / HeinCo
Vår 2025

Photo Yaniv Cohen 0118
Yaniv Cohen

uventa tar oss med på en fysisk og visuell scenekunstopplevelse – en symbiose mellom dans, parkour, teknologi og media.

uventa er en fysisk og visuell scenekunstopplevelse – en heftig symbiose mellom dans, parkour, teknologi og media.

To parkourutøvere balanserer på et massivt byggverk av rør og «clamps». De må forhandle vekt og tyngde, finne grep eller hjelpe hverandre. De tar risiko, blir røde og slitne, sitter på vagle, klatrer, balanserer – eller faller.

Risiko og lek
Parkouren i uventa viser ekstrem fysikk, men med minimalistisk tilnærming. Den både overvelder og gleder – vi gjenkjenner risikoen i egen kropp, men også leken.

Live projeksjoner av video og lys skaper uventa overganger mellom ulike lag av tid og virkelighet. Det gir en opplevelse av forskyvning, som forsterkes av det elektroniske lydbildet.

Forskyvninger og avtrykk
Scenografien forvandles til reisende skyggebyer og en strøm av piksler og lys. I et usynlig nettverk av forbindelser får kroppene uant rekkevidde og avtrykk:

Multipliserende algoritmer, iscenesatte identiteter, spill, spor og overvåkning – alt blir flytende og flyktig. Inntil parkourens baner forskyver oss tilbake igjen, til utøverne, de virkelige kroppene og hva de utrolig nok kan utrette.

Parkourens (u)muligheter og mønstre
Ved å invitere parkour inn på scenen, omformer koreograf Antero Hein parkourens dynamikk til et særegent scenisk uttrykk. Han vil ikke kun vise dens spektakulære stunt, som i all hovedsak handler om å forflytte seg fra ett sted til et annet så effektivt og elegant som mulig, men skape en estetisk refleksjon rundt kvalitetene som finnes i denne fritidsaktiviteten, livstilen og internettvirkeligheten.

Med uventa gir Hein tilskueren en kroppslig oppleve av risiko og (u)muligheter. Vi blir vitne til hvordan parkourkroppens bevegelsesmønstre formes og utfordres. Ved å undersøke hvordan strukturer oppstår og oppløses gjennom estetiske virkemidler, viser uventa hvordan vi som mennesker påvirker og blir påvirket av synlige og usynlige nettverk – slik forestillingen også spør hva det betyr å bryte med fastlagte mønstre.

Forestillingen passer for alle fra 13 år og oppover, ikke minst publikumsgrupper som vanligvis ikke oppsøker scenekunst. Den har en fleksibel teknisk løsning og kan vises på stedsspesifikke steder, utendørs og i scenerom.

Varighet: 50 minutter.

Medvirkende:
Koreografi: Antero Hein
Medskapende utøvere: Severin Romer Iversen, Nikolai Arnesen og Tommy Jansen
Komponist: Tommy Jansen
Scenografi: Carl Nilssen Love Dramaturg Cecilie Lindemann Steen Ytre øye Geir Hytten
Lys- og videodesign: Reidar Richardsen Foto Yaniv Cohen/ Antero Hein
Trailer: Antero Hein
Produsent: Helle Levang Moum
Produsent, kostymer og øvrig lys-og videodesign: Antero Hein
Støttet av: Fond for lyd og bilde, Oslo kommune, SPENN, Forprosjekt og Prosjektstøtte Kulturrådet, Viken Fylkeskommune
Samprodusert av: DansiT, Dansens Hus, Bærum Kulturhus/Sprang (Dans Sørøst Norge)

Sitater:

«To parkourutøvarar og ein musikar utforskar korleis kommunikasjonsteknologien i dag påverkar psyke, kropp og hormonar på lik line med rørsle og fysisk interaksjon. Det heile foregår i ein delikat rigg av stål og tre, lyssatt av projektorar som dansar saman med rørslene til utøvarane.»

Sprang (der forestillinga vart produsert vinteren 2022)

For arrangører

Ikke bruker enda? Send e-post til kirre@dansenshus.com. Du vil motta en e-post med en link for å få tilgang og gå videre med å opprette brukertilgang. Ditt brukernavn vil være din e-postadresse. 
Da dette skjer manuelt vil du få svar i løpet av normal arbeidstid.

Logg inn →